Pozycjonowanie sklepów internetowych

Jeżeli pragniesz, aby Twój sklep e-commerce odniósł sukces w internecie, musisz postawić na długofalowy rozwój. Wszelkie działania związane z pozycjonowaniem w takim przypadku mogą okazać się znacznie bardziej skomplikowane. Wynika to z faktu, iż sklepy internetowe mają znacznie bardziej rozbudowaną strukturę w odróżnieniu od standardowych witryn. Składają się na nie liczne podstrony z kategoriami i produktami, a do tego często dochodzi sekcja blogowa lub dodatkowe zakładki. Dla pozycjonerów oznacza to nic innego, jak konieczność optymalizowania większości z tych podstron. Warto jednak mieć na uwadze, że inwestycja w pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego może okazać się niezbędna. Korzyści, które za nią idą, w perspektywie czasu będą nieocenione dla Twojej działalności, przekładając się na realny zysk.

Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego?

Odpowiednia platforma

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że niektóre platformy górują nad innymi, jeżeli chodzi o możliwości pozycjonowania danej witryny. Jeżeli zatem stoimy przed wyborem odpowiedniej platformy, warto wybrać taką, która dodatkowo nie utrudni nam procesu pozycjonowania. Na jakie aspekty przede wszystkim zwrócić uwagę? Bardzo istotnym elementem dla pozycjonerów, jest możliwość oznaczania nagłówków H1, H2, H3 na każdej podstronie. Platforma powinna również zapewniać funkcję optymalizacji meta tagów, w tym stosowania linków kanonicznych czy generowania przyjaznych adresów URL.

Właściwa struktura kategorii i podkategorii

Przy tworzeniu podstron najlepiej sprawdza się zasada od ogółu do szczegółu. Kategorie ogólne powinny prowadzić do bardziej szczegółowych podkategorii w taki sposób, aby ułatwiać potencjalnym klientom nawigację po sklepie. W tym przypadku należy pamiętać także o zastosowaniu tak zwanych okruszków, które dają możliwość szybkiej nawigacji między kategoriami i podkategoriami. Jest to niezwykle ważny element z dwóch głównych powodów. Zwiększa User Experience, pozwalając klientowi łatwo przemieszczać się pomiędzy podstronami. Ponadto jest to niezwykle istotny czynnik, jeżeli chodzi o wspieranie procesów pozycjonowania danego sklepu internetowego.

Certyfikat SSL

Jest to bardzo ważna kwestia z punktu widzenia użytkownika. Jeżeli chcemy, aby nasi klienci czuli się bezpiecznie na naszej witrynie i mogli swobodnie dokonywać zakupów, musimy zadbać o ich dane. Certyfikat SSL zabezpiecza bowiem wszystkie informacje, dzięki czemu nikt nie może podejrzeć chociażby numerów karty, którą dokonujemy zakupów. Bezpieczne będą również wszelkie hasła, numery pesel oraz telefonów, treści przesyłanych wiadomości czy załączane dokumenty. Poza poczuciem bezpieczeństwa, za sprawą certyfikatu SSL budujemy także wiarygodność naszej marki, dając klientom do zrozumienia, że traktujemy ich poważnie i dbamy o ich dane. Korzystanie z tego certyfikatu aktualnie jest niemal koniecznością, w innym przypadku przed wejściem do naszego sklepu internetowego pojawi się komunikat, że strona jest niebezpieczna, co skutecznie zniechęci odbiorców, aby na nią zaglądać.

Szybkość ładowania

Prawdopodobnie z własnego doświadczenia wiemy, że nic tak nie zniechęca do zakupów internetowych, jak mozolnie ładująca się strona. Jest to również bardzo istotny element, jeżeli chodzi o pozycjonowanie sklepów e-commerce. Jeżeli zatem nie chcemy zrażać do siebie zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarek, powinniśmy zadbać o ten niezwykle istotny element. Aby sprawdzić, jak plasuje się aktualna szybkość naszej strony, mamy do wykorzystania dużo darmowych narzędzi. Najpopularniejszym z nich będzie PageSpeed Insights. Po wpisaniu nazwy naszego sklepu internetowego w ten darmowy program otrzymamy wynik, który wskaże nam, jakie elementy powinniśmy poprawić, aby znacznie polepszyć prędkość ładowania i wydajność naszej witryny.

Treści nasycone słowami kluczowymi

Odpowiednie opisy kategorii i produktów, to kluczowy element pozycjonowania stron internetowych. Odpowiednie, czyli w tym kontekście takie, które zawierają w sobie dobrze dobrane słowa kluczowe. Warto poświęcić odrobinę czasu na dobór adekwatnych keywordsów. Ponadto warto pamiętać, że zarówno użytkownicy, jak i wyszukiwarki cenią sobie wartościowy content. Teksty, które sprzedają, muszą mieć konkretną strukturę. Warto pamiętać o nagłówkach, tytułach, śródtytułach. Kupujący również mocno cenią sobie pogrubienia najistotniejszych elementów oraz wypunktowania zalet i korzyści płynących z kupna danego przedmiotu. Warto również rozważyć prowadzenie bloga firmowego. Może okazać się on strzałem w dziesiątkę, jeżeli chodzi o pozycjonowanie witryny e-commerce. Dzięki niemu nasza domena może także generować więcej ruchu na stronie, jak również kreować się na eksperta w danej branży.

Linkowanie

Mowa tu zarówno o linkowaniu wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Chociażby we wpisach na blogu lub w tekstach na wskazanych podstronach warto zamieszczać linki odsyłające do kategorii lub produktów znajdujących się w obrębie naszego sklepu internetowego. Zdecydowanie ułatwia to nawigację odbiorcy po naszej stronie, jak również może sprawić, że zostanie on na naszej witrynie znacznie dłużej. Linkowanie zewnętrzne to natomiast umieszczanie odnośników do produktów z naszego sklepu na innych domenach. Jeżeli inne jakościowe witryny będą linkować do naszej strony, wówczas możemy spodziewać się wielu korzyści. Po pierwsze przyciągnie to nowych użytkowników do naszej witryny, a zainteresowanie naszymi produktami może wzrosnąć. Po drugie natomiast jest to bardzo ważny element pozycjonowania sklepów internetowych. Google widzi, kiedy wartościowe witryny zamieszczają linki do naszych podstron i wynagradza nas w ten sposób, że automatycznie uznaje naszą witrynę za równie wartościową.

Pozycjonowanie e-commerce – optymalizacja

Linkowanie

Mowa tu zarówno o linkowaniu wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Chociażby we wpisach na blogu lub w tekstach na wskazanych podstronach warto zamieszczać linki odsyłające do kategorii lub produktów znajdujących się w obrębie naszego sklepu internetowego. Zdecydowanie ułatwia to nawigację odbiorcy po naszej stronie, jak również może sprawić, że zostanie on na naszej witrynie znacznie dłużej. Linkowanie zewnętrzne to natomiast umieszczanie odnośników do produktów z naszego sklepu na innych domenach. Jeżeli inne jakościowe witryny będą linkować do naszej strony, wówczas możemy spodziewać się wielu korzyści. Po pierwsze przyciągnie to nowych użytkowników do naszej witryny, a zainteresowanie naszymi produktami może wzrosnąć. Po drugie natomiast jest to bardzo ważny element pozycjonowania sklepów internetowych. Google widzi, kiedy wartościowe witryny zamieszczają linki do naszych podstron i wynagradza nas w ten sposób, że automatycznie uznaje naszą witrynę za równie wartościową.

Dopasowanie do urządzeń

Aktualnie znacznie większa rzesza użytkowników przerzuciła się z komputerów na telefony komórkowe. Istnieje również odsetek ludzi, którzy zakupów dokonują przy pomocy tabletu. Każde z tych urządzeń charakteryzuje się oczywiście inną wielkością ekranu, dlatego tak ważne jest, żeby na każdym z nich wszystkie nasze treści wyświetlały się w sposób przejrzysty i estetyczny oraz się nie rozjeżdżały. Nie wszyscy zdajemy sobie sprawę, że jest to niezwykle ważne nie tylko z punktu widzenia użytkowników. Responsywna strona internetowa to czynnik pozytywnie wpływający również na pozycjonowanie.

User Experience

Jeżeli nasza strona zdobędzie szczyty w wynikach wyszukiwana na wybrane frazy, to wciąż nie musi to oznaczać sukcesu naszego sklepu internetowego. Nawet popularne witryny internetowe mogą borykać się z niewielką ilością konwersji. To wszystko z tego względu, że są nieintuicyjne dla użytkownika. Proces zakupowy może być zbyt skomplikowany, menu nieintuicyjne, a potencjalny klient podczas ścieżki zakupowej natrafi na różnego rodzaju błędy lub utrudnienia, które sprawą, że zdąży się rozmyślić. Również warstwa wizualna ma tutaj duże znaczenie. Odpowiednio wykonane grafiki oraz kolorystyka może cieszyć oko, a także sprawić, że ludzie chętniej będą wracać na naszą witrynę i czuć się na niej dobrze.

Robots.txt

Jeżeli mapa witryny służy do wskazania robotom indeksującym, które adresy witryny powinny odwiedzać i skanować, to plik robots.txt jest jej zupełną przeciwnością. Jest to zwykły plik tekstowy, jednak ma on bardzo duże znaczenie dla naszej witryny. Zostawiamy w nim informację dla robotów indeksujących odnośnie tego, na które elementy na naszej stronie mają nie zwracać uwagi. Używa się do tego komendy disallow, po czym należy wskazać nazwę konkretnego katalogu lub pliku, do którego robot nie może zaglądać.

najczęściej zadawane pytania

FAQ – pozycjonowanie sklepu internetowego

Pozycjonowanie sklepu internetowego ze względu na znacznie obszerniejszą strukturę, liczbę podstron z kategoriami czy produktami bez wątpienia będzie wymagało większych nakładów czasu pracy. Dla każdej z kategorii trzeba będzie dobrać odpowiednie słowa kluczowe, stworzyć ciekawy content czy uzupełnić meta tagi. Większa ilość czasu poświęcona na pozycjonowanie danej witryny automatycznie przekłada się także na wyższą stawkę dla pozycjonera lub firmy.

Wybór fraz kluczowych może być stosunkowo prostym zadaniem. Wybór fraz, które przełożą się na konwersje, może już nastręczać pewnych kłopotów. Warto zatem skupić się na takich wyrażeniach, które sugerować mogą, że wpisująca je w przeglądarkę osoba ma konkretną intencję – w przypadku witryn e-commerce będziemy chcieli dotrzeć do osób gotowych dokonać zakupu. Pozytywny efekt przynieść mogą frazy z długiego ogona. Co prawda są one wyszukiwane przez znacznie mniej osób niż frazy ogólne, jednak wbrew pozorom użytkownicy, którzy je wpisują, są nastawieni na konkretny cel, co oznacza, że mogą one generować znacznie więcej konwersji.

Pozycjonowanie to naprawdę proces, jednak warto pamiętać, że nie można go przeprowadzić raz a dobrze i na tym poprzestać. Raz wypracowana pozycja w Google nie gwarantuje nam tego, że nasz sklep pozostanie tam już na zawsze. Jednak to, ile czasu zajmie nam dotarcie do TOP10 jest bardzo względne. Często podaje się, że są to trzy miesiące, jednak zakładając, że chcemy promować się na mniej popularne frazy wyszukiwania. Jeżeli natomiast zależy nam na tym, aby doścignąć konkurencję, jeżeli chodzi o popularne i konkurencyjne frazy – wówczas będziemy musieli uzbroić się w cierpliwość. Taki proces trwa często nawet kilkanaście miesięcy.

Tylko nieumiejętne pozycjonowanie witryny niesie za sobą ryzyko i to całkiem spore. Jeżeli nie znamy się na SEO, robimy to nieumiejętnie, bądź chcemy jak najszybciej wbić się do TOP10 w wynikach wyszukiwania, musimy mieć świadomość, że niesie to za sobą konsekwencje. Być może dzięki niedozwolonym metodom (czyli Black Hat SEO) osiągniemy wyższe pozycje, jednak z pewnością nie będzie to trwać długo. Takie zachowania w końcu wyłapywane są przez Google, a wówczas możemy liczyć się ze sporymi konsekwencjami. Drastyczny spadek pozycji czy nawet doprowadzenie do sytuacji, w której Google przestanie całkowicie indeksować naszą stronę, to tylko niektóre z nich. W takich sytuacja bardzo ciężkie, a czasami wręcz niemożliwe jest budowanie na nowo pozycji sklepu. Dlatego warto postawić na pozycjonowanie, które nie będzie narażało witryny na takie konsekwencje. Wszelkie poprawne techniki SEO znają doświadczeni pozycjonerzy, dlatego to właśnie w ich ręce warto oddać swoją witrynę.

Zdecydowanie tak! Znacznie bardziej przyjazne i wyszukiwarkom, i użytkownikom są krótkie adresy URL, najlepiej zawierające odpowiednie słowo kluczowe. Będą one nie tylko lepiej wyglądały, ale również łatwiej je zapamiętamy i będziemy mogli dzięki nim w szybszy sposób nawigować po stronie. Jeżeli zatem widzimy, że adres, który prowadzi do podstrony, zawiera dziwne znaczki i symbole – to znak, że powinniśmy to zmienić.

Jeżeli nasz sklep internetowy oferuje wysyłkę za granicę, to możemy spróbować także dotrzeć do klientów spoza Polski. Może to jednak być o tyle trudne, że mieszkańcy innych krajów prawdopodobnie będą mieć różne przyzwyczajenia odnośnie korzystania z internetu. Będziemy musieli zbadać rynek konkretnego państwa, aby przeanalizować potencjalną konkurencję. Następnie konieczne będzie dostosowanie języka naszej strony do kraju lub krajów, w których chcielibyśmy się pozycjonować. Inwestowanie w wartościowe linki prowadzące do naszej domeny będzie znacznie droższe niż na naszym rodzimym rynku. Od nowa trzeba będzie także rozplanować większość słów kluczowych, ponieważ niektórych z nich nie da się przetłumaczyć na obcy język lub nie będą tak popularne. To tylko kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę, jeżeli chcemy zająć się pozycjonowaniem sklepu na rynkach zagranicznych. W grę w tym przypadku wchodzić będą znacznie większe koszty, jednak w dłuższej perspektywie mogą okazać się opłacalne.

Skontaktuj się z nami
postaw na sukces

Nie wiesz jakiej usługi będzie potrzebować Twoja firma? A może zastanawiasz się ile Ciebie to będzie kosztować?

Nie zastanawiaj się, tylko skontaktuj się z nami i uzyskaj profesjonalną pomoc i odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania.

Napisz do nas