Jak tworzyć skuteczne meta tagi?

Agnieszka Zugaj 7 lutego 2022
Meta tagi

Meta tagi to znaczniki, którymi z całą pewnością warto się zainteresować, jeżeli prowadzimy własną witrynę lub sklep internetowy. Korzyści z ich zastosowania jest naprawdę sporo, a najważniejsze z nich to wpływ na pozycjonowanie oraz liczbę wyświetleń witryny.

Czym właściwie są meta tagi?

Meta tagi stanowią znaczniki w kodzie źródłowym strony. Służą one temu, aby stworzyć zwięzły opis każdej witryny. Możemy je podzielić na meta title, czyli właśnie tytuł, nagłówek strony, podstrony, wpisu blogowego itp. Obok niego występuje także meta description, stanowiący opis tego, co użytkownik może na danej witrynie znaleźć. Ich bezpośrednim zadaniem, jest przekazanie informacji robotom googla na temat danej strony. Poza tymi dwoma podstawowymi tagami wyróżnić możemy także meta robots, który używany jest, aby ukryć przed robotami indeksującymi daną podstronę, jeżeli nie chcemy, by w jakikolwiek sposób wyświetlała się ona w wynikach wyszukiwania. Warto również wspomnieć o alt tagu, mówiącym robotom indeksującym, co znajduje się na danym zdjęciu umieszczonym w naszej witrynie. Jako ciekawostkę można wspomnieć, że w istnieje również tag meta keywords, w którym zawrzeć można konkretne frazy kluczowe. Dziś jest już on praktycznie niestosowany, ponieważ przestał mieć wpływ jakikolwiek na pozycjonowanie witryny.

Meta tagi – zapamiętaj ich długość

Zwięzły meta title

Tworząc meta tagi, musimy pamiętać o narzucanych nam z góry ograniczeniach. Aby tekst ładnie i poprawnie wyświetlał się w wynikach wyszukiwania, należy przede wszystkim zastosować się do wymagań odnośnie jego długości. Zazwyczaj meta title przypisuje się wartość maksymalnie 70 znaków ze spacjami. W praktyce natomiast wygląda to różnie, ponieważ końcowe znaczenie ma szerokość danego tekstu, a ona nie powinna przekraczać 600 px. Najlepiej zatem ograniczyć się do 65 znaków, aby mieć pewność, że nasz nagłówek będzie wyświetlał się poprawnie. Jeżeli obawiamy się, że przekroczymy daną szerokość, możemy natomiast skorzystać z programów służących pomiarom długości meta tagów. Z ich pomocą będziemy mogli sprawdzić, jak wizualnie prezentować będzie się nasz title i description w wynikach wyszukiwania.

Nieco dłuższy meta description

W meta description mamy już do wykorzystania znacznie większe pole tekstu. Nie oznacza to jednak, że możemy całkowicie dać się ponieść fali kreatywności, ponieważ tutaj także czekają na nas pewne ograniczenia. 320 znaków ze spacjami to maksymalny zakres, który możemy wykorzystać. Nie warto jednak zapełniać go w całości, ponieważ w wynikach wyszukiwania pojawia się zazwyczaj tekst o objętości 155 znaków. Jeżeli zatem chcielibyśmy uniknąć sytuacji, w której nasz opis ucina się nagle w połowie zdania – wówczas powinniśmy przyjąć tę niższą wartość.

Meta title – jak pisać, żeby ludzie klikali?

Jak możemy się domyślić, odpowiedni meta title poprawi nasz współczynnik klikalności o naprawdę sporą wartość. Trzeba zatem znaleźć odpowiedni balans pomiędzy atrakcyjnością danego tytułu dla robotów Googla a ich formą, która zachęci rzeszę osób do faktycznego kliknięcia. Pierwszym krokiem będzie zatem zebranie wszystkich słów kluczowych, które opisują naszą witrynę lub jej podstrony. Następnie musimy nieco pokombinować, w jaki sposób ich użyć, aby stworzyły atrakcyjny dla odbiorcy nagłówek. W tym przypadku możemy zastosować się do kilku cennych wskazówek.

Keyword zawsze na początku

Słowo lub frazę kluczową najlepiej umieścić na początku tekstu. Wówczas możemy mieć stuprocentową pewność, że wszystkim wyświetli się ono w całości. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której tak ważna dla nas fraza zostanie ucięta, ponieważ przekroczyliśmy dopuszczalną liczbę znaków.

Stosujmy liczby

Liczby to coś, co przykuwa nasz wzrok, dlatego jeżeli mamy taką możliwość, to warto umieszczać je w meta title. Ciekawostka jest natomiast taka, że to podobno nieparzyste liczby generują jeszcze większą liczbę kliknięć.

Pamiętajmy o CTA

Nie bez powodu tyle mówi się w marketingu o pojęciu call to action. To słynne wezwanie do działania zwyczajnie nam się opłaci. Jeżeli wprost wskażemy odbiorcy, co powinien zrobić, to istnieje spore prawdopodobieństwo, że tak się właśnie stanie. Jeżeli CTA używamy w tytule, musimy pamiętać, żeby było przede wszystkim zwięzłe. W tym przypadku dobrze sprawdzą się słowa, takie jak „zobacz”, „sprawdź”, „przekonaj się”.

Warto umieścić nazwę marki

W meta title warto stosować również nazwę domeny. Dzięki temu możemy budować świadomość marki i sprawiać, że będzie ona bardziej rozpoznawalna. Otwiera to również możliwość wyszukiwania strony po nazwie firmy. Jest to szczególnie przydatne, jeżeli prowadzimy sklep internetowy. W takich sytuacjach nazwę ustawia się zazwyczaj na końcu meta title.

Meta description – poznaj najważniejsze zasady

Wiemy już, jak skonstruować skuteczny meta title, w takim razie możemy płynnie zabrać się za tworzenie opisu, czyli meta description. Jeżeli nie chcemy, aby Google automatycznie wygenerowało opis, używając do tego treści zaczerpniętej z naszej strony, wówczas powinniśmy zadbać również o ten konkretny tag.

Słowa kluczowe to podstawa

Przede wszystkim tu również warto pamiętać o słowach kluczowych. Jeżeli użyte przez nas w opisie frazy pokryją się z tą wyszukiwaną przez użytkownika, to automatycznie zostaną pogrubione. To zdecydowanie zwraca uwagę i przykuwa wzrok odbiorcy.

Wezwijmy do działania

Call to action będzie nie tylko pomocne i skuteczne przy tworzeniu meta title. Doskonale sprawdzi się również w opisach. W tym przypadku będziemy mogli użyć nieco bardziej rozbudowanych zwrotów, ponieważ do wykorzystania mamy większą liczbę znaków.

Wyrazy, które mają moc

Oprócz „call to action” w marketingu znane jest również pojęcie „power words”, czyli słów mocy. Warto je także wpleść w treść naszego opisu, a sprawić, by przekaz wywołał w odbiorcy konkretne odczucie. Do popularnych słów mocy należą „darmowy”, „najnowszy”, „najtańszy”. Stanowią je również przymiotniki, które oddziałują na zmysły lub wzbudzają ciekawość. Możemy zaliczyć do nich słowa „nieoficjalny”, „tajny”, jak również „magiczny”, „olśniewający”, „kuszący”.

Emoji przyciągną wzrok

Można zastanowić się nad użyciem emoji, które również mogą wyświetlać się w meta descrption. Z pewnością przykuwają one wzrok na tle ściany tekstu i mogą skutecznie zachęcić do wejścia na stronę. Tak jak ze wszystkimi elementami, z emoji także należy zachować umiar. Wszyscy się chyba zgodzimy, że ich nadmiar może być zniechęcający, nieestetyczny i wprowadzi chaos do naszego opisu.

Meta tagi a SEO

Meta title jest jednym z wielu czynników rankingowych Google. To oznacza, że ma ono realny wpływ na pozycjonowanie, dlatego tak ważne jest, aby powstało z uwzględnieniem wszystkich wytycznych, o których wspomnieliśmy. Najważniejsze będzie jednać użycie wybranej frazy kluczowej oraz zmieszczenie się w określonym przedziale znaków. Jak natomiast wygląda kwestia pozycjonowania, jeżeli chodzi o meta description? Niestety wraz z meta keywords przestał on być czynnikiem rankingowym już w 2009 roku. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy go pomijać i pozwolić wyszukiwarkom, aby Google czerpało i wyświetlało opisy z przypadkowych treści z naszej strony. Istnieje spora zależność pomiędzy dobrze skonstruowanym meta description a wyższym współczynnikiem klikalności. Wszystko, co może pozytywnie wpływać na odbiorców i zachęcać ich do odwiedzenia naszej witryny nie powinno być zatem elementem, który należy pomijać. W końcu na dobrze skonstruowanych meta tagach strona internetowa może tylko zyskać!

Podobne artykuły
Komentarze
Nie odnaleziono żadnych komenatrzy. Bądź pierwszy!
Dodaj komentarz

Adres e-mail nie będzie opublikowany
Skontaktuj się z nami
postaw na sukces

Nie wiesz jakiej usługi będzie potrzebować Twoja firma? A może zastanawiasz się ile Ciebie to będzie kosztować?

Nie zastanawiaj się, tylko skontaktuj się z nami i uzyskaj profesjonalną pomoc i odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania.

Napisz do nas